Andrea Backström

 

 
”Min bror fick en ABC 80-dator när vi var små. Medan han aldrig riktigt föll för programmering, så smög jag in på hans rum och lärde mig Basic genom att skapa enklare program och spel.”
 
När Andrea Backström började arbeta som programmerare var hon ensam tjej. Idag är Andrea Senior Director of Engineering & Technology på företaget King, som bland annat skapat spelet Candy Crush, och hon har fått allt fler kvinnliga arbetskamrater.

 
När började du intressera dig för teknik? Har du alltid haft en fallenhet för det?

”Min bror fick en ABC 80-dator när vi var små. Medan han aldrig riktigt föll för programmering, så smög jag in på hans rum och lärde mig Basic genom att skapa enklare program och spel. Även dessförinnan hade min far köpt en Atari 2600 till oss, som vi ofta spelade på. Så, man kan väl säga att det kanske var kombinationen av dessa två som ledde mig dit jag är idag.”

 
Hur hamnade du på din arbetsplats? Hur såg vägen dit ut?

”Det var inte självklart att jag skulle bli programmerare, faktiskt, även om mitt intresse för spel och teknik fanns i tidig ålder. Jag hade läst Computer Science i flera år på gymnasiet mest för att det var så kul, men det var ingenting jag föreställde mig en karriär inom, och jag programmerade spel och annat på fritiden. Efter gymnasiet pluggade jag på konstskola och hade konstnärsdrömmar, men när jag insåg att det är svårt att försörja sig på det, påbörjade jag en multimediautbildning (det hette så på 90-talet) för att bli grafisk formgivare. Väl där upptäckte jag att man kunde utbilda sig till programmerare. Jag sadlade om helt och fortsatte utbildningen i programmerar-spåret istället. I mina första jobb efter examen skapade jag mest e-learning och spel för barn.

Jag upplever att min kringelikrokiga väg till där jag är idag definitivt har gett mig extra insikter och styrka, så man bör absolut inte vara rädd för att prova olika saker och vägar, eftersom alla erfarenheter kommer leda dig dit du ska (även om du inte vet var det är ännu).”

 
Vad har du upplevt för förändringar gällande jämställdhet i branschen sedan du började arbeta inom tech?

”När jag började mitt första jobb inom programmering, så var jag förstås den enda kvinnan. Ofta var stämningen lite grabbig och så var det år efter år, tills något började hända. Jag fick fler och fler kvinnliga kollegor, och den grabbiga stämningen på företagen försvann mer och mer. Där jag jobbar idag, på King, så är det väldigt mycket bättre än på många andra platser, även om vi så klart inte är perfekta och har en bit kvar till 50/50 män vs kvinnor, vilket är ett av våra affärsmål för 2020.”

 
Vad tycker du är roligast med ditt arbete?

”Jag arbetar inte längre som programmerare, utan är istället ansvarig för våra programmerare, designers och artister i Candy Crush Soda Saga, ett av våra live-spel på King. Det var såklart jätteroligt att vara programmerare, men jag måste erkänna att det nästan är ännu roligare att se till att de i mitt team har det de behöver för att lyckas och trivas på King.”

 
Vad har du för förebilder?

”Det finns så många olika förebilder att välja mellan, och för mig förändras det hela tiden, beroende på vad det är jag vill utveckla. Just nu inspireras jag av kollegor på min arbetsplats eller starka ledare som jag känner till. Måste jag välja en förebild, så blir det nog bli min mormor ändå. Hon var en otroligt vis och nyfiken person, på ett väldigt bra och ödmjukt sätt. Hon brukade säga att om man slutar vara nyfiken på livet kan man lika gärna lägga sig ner och dö. Hon blev faktiskt 102, så det ligger nog något i det hon sade. Hon slutade resa utomlands när hon var 95-97 för att det fanns inga kvar att resa med, annars hade hon säkerligen fortsatt!”