Meetupspår

Våra studios och meetupspår

Inom varje Studio finns ett antal lektioner där man får lära sig grunderna. Här nedanför finns en tabell med alla våra olika studios och meetupspår. Är du osäker på vilket spår som passar dig kan du ta hjälp av vår meetupkarta.

Tanken är att man går varje lektion en eller flera gånger, till dess att man känner att man förstått och kan innehållet. Repetition är bara bra! Därefter går man vidare till nästa lektion inom studion för att till slut gå många gånger i studions ”Slutstation” Scratchprojekt, Webbprojekt o.s.v.där man jobbar mer självständigt med uppgifter från Hello World!s uppgiftsbank eller med egna projekt kopplade till studion. När man känner sig färdig med ett område kan man gå vidare och upptäcka en ny form av digitalt skapande i en annan studio. Kolla förkunskapskrav och åldersrekommendation i tabellen innan du anmäler!

Eget projekt är för dig som jobbar självständigt med ditt projekt och som vill komma och träffa andra med samma intressen och få hjälp av våra ledare eller av varandra. Du är välkommen hit med vilka projekt som helst inom digitalt skapande – till skillnad från spåren ”Studioprojekt” kan vi inte garantera att våra ledare har kompetens inom just ditt projekts område. Men vi bidrar oavsett med allmänt stöd och en rolig miljö!

Utöver våra ordinarie meetupspår har vi ibland workshops som meetupvärden eller Hello World! står för, t.ex. Webb JS eller API.

Visma Workshop – Machine Learning (fr 13 år) 20/1

Har du hört talas om Machine Learning (maskininlärning)? Vad är det egentligen? Och hur går det till? Var med på Vismas egna spår och du får lära dig att skriva ett program som kan läsa av handskrift. På Visma jobbar de dagligen med Machine Learning och ett användningsområde kan vara just att läsa av texter skrivna av människor med hjälp av datorn. Vi kommer använda programmeringsspråket Python 3 därför krävs förkunskap i det eller motsvarande objektorienterat språk (Lua, Java, C# etc.)
Från 13 år.
Programvara: Anaconda för Python 3.7 länk hittar ni på: https://www.anaconda.com/download/

Föräldrar

När vi har möjlighet, erbjuder vi föräldrar att köpa egen biljett och vara med på den första lektionen i Scratch eller Python tillsammans med sina barn. I övriga spår har vi enbart plats för barnen/ungdomarna, och av säkerhetsskäl tillåter vi heller inte vuxna i lokalerna. Du lämnar alltså  av ditt barn hos oss innan kl. 13:00 och hämtar sedan upp ditt barn igen strax efter klockan 16:00.

 

StudioBeskrivningMeetupspår/lektionFörkunskaperProgramvara
scratch-130x130Scratch – Blockprogrammering för nybörjare
Läs mer här!
Scratch 1IngaProgramvara Scratch
Scratch 2Scratch 1
Scratch 3Scratch 2
ScratchprojektScratch 3 eller Scratchstudio på läger
skapar-130x1303D-CAD – för nybörjare
Läs mer här!
CADIngaProgramvara CAD
Codebug – mikrokontroller för nybörjare
Läs mer här!
CodebugScratch 2Programvara Codebug
Arduino - mikrokontroller för nybörjare (från 12 år)
Läs mer här!
Arduino 1Scratch 2Programvara Arduino
Arduino 2Arduino 1 eller Skaparstudio på läger
webb-130x130Webbdesign – för nybörjare som vill testa på webbdesign och webbutvecklingWebb 1IngaInfo och programvara Webb
Webb 2Webb 1
Webb 3Webb 2
WebbprojektWebb 3 eller Webbstudio på läger
3d-130x1303D-modellering i Maya – för nybörjare (från 12 år).
Läs mer här!
3D-Maya 1 IngaProgramvara 3D-Maya
3D-Maya 23D-Maya 1
3D-Maya 33D-Maya 2
3D-Mayaprojekt3D-Maya 3 eller 3D Maya-studio på läger
python-130x130Python – textbaserad programmering där vi utforskar grunderna i att programmera. Det går att göra det mesta i Python, bara fantasin sätter gränser!
(från 10 år).
Python 1IngaProgramvara Python

Mer information om spåret
Python 2Python 1
Python 3Python 2
Python 4Python 3
PythonprojektPython 3 eller Pythonstudio på läger
Lua/Minecraft - utforska och prova på textbaserad programmering i språket Lua i det populära spelet Minecraft. För dig som aldrig testat programmering tidigare (från 10 år). Lua/Minecraft 1IngaProgramvara Lua/Minecraft

Guide - hur flytta värld
Lua/Minecraft 2Lua/Minecraft 1
Lua/Minecraft 3Lua/Minecraft 2
Lua/MinecraftprojektLua/Minecraft 3 eller Minecraftstudio på läger
Defold/Spel by King – 2D-spelutveckling i spelmotorn Defold som bland annat använts för att ta fram det omåttligt populära CandyCrush! I Defold används programmeringsspråket Lua. För dig som redan kan grunderna i textbaserad programmering (från 12 år). Defold/Spel by King 1Grundkunskaper i textbaserad programmering tex genom Hello World!s webbaserade Pythonkurs, Python 3 eller Lua/Minecraft 3Programvara Defold/Spel by King
Defold/Spel by King 2Defold/Spel by King 1
Defold/Spel by King 3Defold/Spel by King 2
Defold/Spel by King-projektDefold/Spel by King 3
Spel Unity3D – spelutveckling i spelmotorn Unity. I Unity används programmeringsspråket C#. För dig som redan kan grunderna i textbaserad programmering (från 12 år).
Spel Unity3D 1Grundkunskaper i textbaserad programmering tex genom Hello World!s webbaserade Pythonkurs, Python 3 eller Lua/Minecraft 3Programvara Spel Unity3D
Spel Unity3D 2Spel Unity3D 1
Spel Unity3D 3Spel Unity3D 2
Spel Unity3D-projektSpel Unity3D 3 eller Spelstudio Unity 3D på läger
Matteverkstad - utforska användningsområden för matematik med hjälp av datorer (från 12 år).Matteverkstad 1Inga
Matteverkstad 2Inga
Matteverkstad 3Inga
Eget ProjektEget Projekt – för dig som kommit en bit eller redan är avancerad. Jobba med egna projekt inom valfritt område och språk. Har du inget eget projekt får du hjälp att hitta projekt från Hello World!s uppgiftsbank från någon av våra studios.Coachning – få hjälp att komma igång eller vidare med ditt projekt